אסטרטגיה שיווקית היא התוכנית הגדולה של העסק ומטרתו: מה יש לו להציע, מיהו קהל היעד שלו, ואיך העסק יגיע אל קהל היעד החשוב הזה ויהפוך אותו ללקוח משלם. האסטרטגיה נכונה לפרק זמן ארוך, בלי שינויים גדולים ותתבצע לאחר מחקר ארוך ומקיף. אסטרטגיה שיווקית תצמח מתוך הערך של המוצר או השירות – היתרון שלו על פני המתחרים. ב-2017 לדוגמא הדיגיטל כבר תפס שליש מתוך עוגת הפרסום בישראל. אסטרטגיית השיווק חייבת להיות מסודרת וברורה. עדיף לא לפעול בדרך של ניסוי וטעייה.
בגיבוש האסטרטגיה כל חברה תרצה לקחת בחשבון את הגורמים החיצוניים שיכולים להשפיע עליה, "ניתוח Pest". מדובר בגורם פוליטי – חיקוי מיסים ותעסוקה והחלטות שונות של הממשלה; היבט כלכלי כמו צמיחה, היצע וביקוש, אינפלציה ומיתון; המצב החברתי הקשור לדמוגרפיה, תרבות, אופנה וטרנדים וסגנון חיים – רלוונטי מאוד ללקוחות הפוטנציאלים שלנו, כמה מהם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את המוצר; וגם ההיבט הטכנולוגי – האם אנחנו מעודכנים או משתרכים מאחור?
באמצעות מודל זה העסק יעריך את המצב שלו ביחס למתחרים וכך יוכל לתכנן אסטרטגיית שיווק מתאימה. הוא בודק מה קורה עכשיו בהווה ומה עתיד לקרות. האנליזה לפי מודל SWOT היא אחד השלבים המרכזיים בעת כתיבת תכנית עסקית ובזמן בחינת כל סיטואציה עסקית חדשה. חשוב להבין שהחוזקות והחולשות מתייחסות לסביבה הפנימית של העסק בעוד האיומים וההזדמנויות מתייחסים לסביבה החיצונית שהם כמעט ולא בשליטה של העסק שלכם. כמובן שעליכם להיות ערים למתחרים ולשינויים המתרחשים כל הזמן ואסור להוריד את הרגל מהגז.
רצוי ואף מומלץ להשוות בין שני המודלים שיצרנו ודרכם לבנות תמונת מצב ברורה ומוגדרת לעסק ולדלות מסקנות רלוונטיות. לאחר מכן תהליך קבלת ההחלטות יהיה מוצלח יותר.